Jak zoptymalizować proces nauki języka angielskiego?
Nowoczesna szkoła z narzędziami TIK
NarzÄ™dzia technologii informacyjno-komunikacyjnych sÄ… obecnie powszechnie dostÄ™pne. Aplikacje, portale, gry edukacyjne online czy quizy internetowe nie tylko pomagajÄ… w przyswajaniu przez uczniów nowej wiedzy – sprawiajÄ… również, że proces nauki jest o wiele ciekawszy, niż to miaÅ‚o miejsce jeszcze 20 lat temu.
Mimo wielu zalet, jakie niesie ze sobÄ… używanie narzÄ™dzi TIK w szkole, nie sÄ… one używane czÄ™sto. Wynika to z przyzwyczajenia nauczycieli do starego porzÄ…dku, braku kreatywnoÅ›ci, czy uznawania metod nowoczesnej edukacji za niepotrzebne. A jednak dzieci uczÄ… siÄ™ szybciej, jeżeli danÄ… wiedzÄ™ mogÄ… wykorzystać – mechanizm ten rozumiejÄ… bardzo dobrze pracownicy placówek wczesnoszkolnych. Dzieci grajÄ… w zabawy edukacyjne, konkurujÄ… miÄ™dzy sobÄ… w quizach, wykonujÄ… eksperymenty i dbajÄ… o roÅ›liny w doniczkach. ParÄ™ lat później ni z tego, ni z owego, podejÅ›cie do ich nauki zupeÅ‚nie siÄ™ zmienia. Dlaczego? Masowy system edukacji próbuje poradzić sobie z dużymi grupami i zapomina o ewolucyjnie wytworzonych potrzebach, dotyczÄ…cych poznawania poprzez doÅ›wiadczenie.
Istnieje jednak pozytywna strona medalu. Poza wykorzystywaniem bardziej zaawansowanych technologii informatycznych można także rozwijać potencjaÅ‚ dzieci poprzez wspóÅ‚organizowanie z nimi programu radiowego w szkolnej rozgÅ‚oÅ›ni.
Radio w nowoczesnej szkole
SzkoÅ‚y posiadajÄ…ce radio czÄ™sto nie wykorzystujÄ… peÅ‚nego potencjaÅ‚u naukowo-spoÅ‚ecznego, który w nim drzemie. Dzieci co prawda kreujÄ… program przeznaczony dla uczniów w każdym wieku, ale rzadko obejmuje on kwestie inne niż szkolne lub piosenki.
Tymczasem praca w radiu nawet dorosÅ‚ym wydaje siÄ™ intrygujÄ…ca i ciekawa. Wiele osób chciaÅ‚oby spróbować swoich siÅ‚ w tego rodzaju dziennikarstwie – jednak dzieci motywuje siÄ™ do uzyskania posady redaktora naczelnego w rozgÅ‚oÅ›ni radiowej, a później zapomina o ich istnieniu! Edukacja w Polsce mogÅ‚aby skorzystać na rozwijaniu umiejÄ™tnoÅ›ci miÄ™kkich dziÄ™ki radiu.
Trudna sztuka rozmowy
Dużo osób posiada problemy z wysÅ‚awianiem siÄ™: mówiÄ… niewyraźnie, za szybko lub za wolno, gubiÄ… siÄ™ we wÅ‚asnym wywodzie. W dziennikarstwie radiowym jest to sytuacja patowa, dlatego argument ten można wykorzystać do pracy z dziećmi nad ich sposobem wyrażania siÄ™, umiejÄ™tnoÅ›ciami jÄ™zykowymi (a wiÄ™c jÄ™zykiem polskim) czy retorycznymi.
Co wiÄ™cej, można zainicjować cykl rozmów z mniej lub bardziej znanymi ludźmi, który pomoże dzieciom rozwinąć umiejÄ™tność prowadzenia konwersacji. Równowaga miÄ™dzy sÅ‚uchaniem i mówieniem, stopniowe oswajanie siÄ™ z tremÄ… i zawstydzeniem, budowanie relacji poprzez komunikacjÄ™ niewerbalnÄ… – elementy te nie sÄ… oczywiste dla nikogo w dzisiejszych czasach, zatem warto je zawrzeć w ogólnym programie edukacyjnym.
Kształtowanie empatii
Nie tylko rozmowy z różnymi ludźmi uczÄ… empatii – także cykle reporterskie sÄ… zapewniajÄ… staÅ‚y jej rozwój. Nauczyciel wspomagajÄ…cy grupÄ™ mÅ‚odych dziennikarzy może zaproponować prowadzenie przez nich programów reporterskich o różnej tematyce. Każdy uczeÅ„ bÄ™dzie mógÅ‚ zatem wybrać konkretnÄ… dziedzinÄ™ i ruszyć na miasto w poszukiwaniu upragnionych informacji. To nauczy dzieci nie tylko ich zdobywania, ale również sztuki interakcji miÄ™dzyludzkich.
Docelowe osiągnięcie edukacyjne
Co, teoretycznie, stanowi najważniejszy cel całego systemu szkolnictwa? Zmotywowanie młodych ludzi do nauki. To oni stanowią naszą przyszłość i będą budować wraz z nami państwo za paręnaście lat. Warto zadbać o ich automotywację do zdobywania nowej wiedzy, rozwijania swoich umiejętności, a także uczestniczenia w życiu społecznym.
DziÄ™ki rozgÅ‚oÅ›ni radiowej w szkole dzieci zainteresujÄ… siÄ™ naukÄ… w okamgnieniu, ponieważ radio kojarzy im siÄ™ z czymÅ› dla wielu ludzi nieosiÄ…galnym. Ich chęć poznawania Å›wiata przy jej użyciu i kreatywnym koordynatorze projektu może wiÄ™c zaowocować nie tylko rozwiniÄ™ciem konkretnych umiejÄ™tnoÅ›ci, lecz również wzbudzić zapaÅ‚ do rozwoju na dÅ‚ugie lata. A to przyniesie benefity nie tylko im, lecz również nam.
Ilość komentarzy: 0